Werk met SELFIX in de klas

SELFIX is een nieuwe webapplicatie waarin je leerlingen hun loopbaancompetenties in kaart kunnen brengen. 

Leerlingen creëren op selfix.generatiebxl.be een persoonlijk account. Op een tijdslijn registreren ze 'reflecties'. Dat zijn ideeën, gedachten en vragen die leerlingen op school of in hun vrije tijd ervaren. Zo ontdekken de leerlingen gaandeweg hun talenten, interesses en drijfveren. Ze leren ook keuzes maken over hun toekomst en leerweg, samen met hun omgeving.

Leerlingen starten het best met SELFIX met de ondersteuning van een leerkracht of andere begeleider. Ontdek in de handleiding hoe je in de klas aan de slag kunt.

Wat heb je nodig om te starten met SELFIX?

  • Je leerlingen hebben een e-mailadres nodig. Zorg dat elke leerling een eigen e-mailadres heeft en het kan gebruiken. Heb je nieuwe leerlingen in je klas? Check of ze een e-mailadres of een bestaand SELFIX-account hebben.
     
  • Laat je leerlingen actief kennis maken met de woordenschat van Generatie BXL. 'Loopbaancompetenties', 'studiekeuze', 'reflectie', 'zelftest', 'studiedomeinen' ... Dat zijn moeilijke begrippen. Hoe vroeger ze kennismaken met het jargon, hoe beter ze zich dit eigen kunnen maken. Hoe meer je als leerkracht of begeleider deze woorden gebruikt, hoe sneller de leerlingen ze zullen begrijpen en gebruiken. Dat helpt hen om gesprekken over loopbaan en competenties te voeren en om informatie over studiemogelijkheden beter te begrijpen. 
     
  • Betrek de ouders bij het traject. Laat hen weten dat je leerlingen dit schooljaar zullen werken met SELFIX. Generatie BXL biedt ondersteunende materialen om ouders te informeren en betrekken die je vrij kunt gebruiken in de klas.

Hoe maak je een account in SELFIX? 

  • Je leerlingen maken met jouw ondersteuning een eigen persoonlijk SELFIX-account. We raden aan om dit samen te doen in de klas.
    TIP: maak een eigen testaccount. Zo ervaar je hoe SELFIX werkt en hoe je de leerlingen kan helpen bij het aanmaken van een account. 
     

  • Ga naar selfix.generatiebxl.be.
     

  • Druk op 'Ik heb nog geen account'.
     

  • Vul je e-mailadres in, kies een paswoord en aanvaard de algemene voorwaarden. De VGC vindt de bescherming van persoonsgegevens heel belangrijk. Wij delen deze gegevens niet met externen en gebruiken ze enkel voor een vlotte dienstverlening, zoals omschreven in de privacyverklaring
     

  • Vul je voornaam en familienaam in. Duid jouw school aan. Je kunt de naam van de school typen in de zoekbalk. Je krijgt een lijst waaruit je je school kan aanduiden.
    Pas op: enkel de officiële hoofdscholen staan in de lijst. Werk je in een vestigingsplaats? Dan moeten je leerlingen de hoofdschool selecteren.
     

  • Druk op 'registreren'.
     

  • Je krijgt een bevestigingsmail en kunt meteen inloggen om te starten.
     

  • Let op: leerlingen beheren hun account zelf. Een leerkracht kan niet actief een account van een leerling bekijken. De leerling moet zelf het initiatief nemen om informatie te delen.
     

  • Tip: Geef leerlingen tips over het kiezen van een e-mailadres en veilig paswoord dat ze makkelijk onthouden.

Je bent ingelogd, wat nu? Wat kun je doen in de tijdslijn?

  • Je logt in en ziet een lege tijdslijn. Op deze tijdslijn kan je reflecties en dromen registreren en delen of kan je een zelftest uitvoeren.
     
  • Er zijn drie actieknoppen:
    1. + reflectie: hiermee voeg je informatie toe in je tijdslijn. Je kunt een 'eigen reflectie schrijven' of een 'reflectie ontvangen' van iemand anders. Een reflectie kun je schrijven na of tijdens een activiteit, een les of om het even welke ervaring in je vrije tijd. Je noteert kort waar het over gaat. Heb je iets bijgeleerd over je loopbaancompetenties? Voeg dit toe in je reflectie met de knop '+ competentie toevoegen'. Je kiest de competentie en kent er een score aan toe. Heb je een leuke foto? Een verslag? Of een ander document die past bij de reflectie? Dan kun je dit met de knop '+ media' toevoegen (bv. de presentatie van je spreekbeurt).
       
    2. + droom: met deze knop kun je een droom registreren in je tijdslijn. Wil je graag bakker worden? Zorgen voor mensen? Met je handen iets bouwen? Ooit naar het buitenland verhuizen? Een bepaald beroep uitoefenen? Je dromen zeggen veel over wie je bent en helpen je om na te denken over je loopbaan.
       
    3. Stand van zaken competenties + zelftest uitvoeren. Vul de zelftest in. Dit doe je wanneer je start met de SELFIX en kan je daarna nog een paar keer doen (bv. 2x per schooljaar). Zo zie je je eigen groei en krijg je zicht op je loopbaancompetenties: je interesses en talenten, je kwaliteiten, je drijfveren ... Je leert hoe je kunt kiezen en wie je daarbij kan helpen. De zelftest geeft richting. Je ziet het resultaat in het diagram onder stand van zaken competenties. 

Beheer je account

  • Onderaan vind je drie knoppen:
    1. Tijdslijn: dit is de 'home' knop waarmee je steeds terug naar je tijdslijn kunt.
       
    2. Inbox: hier verschijnen technische meldingen en tips van SELFIX.
       
    3. Mijn profiel: hierin kun je de profielgegevens updaten. Verander je van school of klas? Heb je nieuwe interesses? Je kunt dit op elk moment aanpassen in je profiel. In 'mijn  profiel' kun je ook 'afmelden' uit je account.
  • Bovenaan kun je selecteren voor welk schooljaar je jouw tijdslijn wil bekijken.

Reflecties en je tijdslijn delen

  • Met de actieknop 'filter en deel' bovenaan je tijdslijn kun je kiezen welke informatie je wil delen. Ga je in gesprek met je leerkracht, studiebegeleider, ouders ...? Kies over welke reflecties je graag een gesprek voert. Kies een periode en gebruik de filters om een deel van je tijdslijn te selecteren.
     
  • Tip: duid regelmatig aan welke reflecties voor jou écht belangrijk zijn. Met de stervormige knop selecteer je jouw 'favorieten'. Je kunt hier ook op filteren. 
     
  • Tip: je kunt de selectie die je deelt ook een 'titel' geven en mee opslaan in je tijdslijn (bv. 'selectie voor juf Tinne kerstrapport 2023'). 
     
  • Tip: vraag je aan je leerlingen om hun tijdslijn met je te delen ter voorbereiding van een gesprek? Geef duidelijke instructies: hoeveel reflecties? Welke periode? Enkel de favorieten? Welke 'omschrijving' of 'titel' moet de deelactie krijgen? Moet die mee bewaard worden op de tijdslijn? ...

SELFIX in en buiten de klas ondersteunen

  • Geef de SELFIX een plaats in je jaarplan.
    Zelfreflectie vraagt ondersteuning. Het tienerbrein heeft nood aan duidelijke richtlijnen en aanmoediging. Hoe beter je je leerlingen kent, hoe beter je hen kan ondersteunen. Plant je school activiteiten om loopbaan, studie- en schoolkeuze te ondersteunen? Geeft het CLB een infoles over het secundair onderwijs of studiekeuzes? Plan je activiteiten om werkomgevingen en beroepen te ontdekken?  Neem dit zeker op in je jaarplanning. Je kunt hiervoor aan de slag in je leerkrachtaccount in de kennisdatabank
     
  • Moedig je leerlingen aan om bij elke relevante ervaring een reflectie te noteren in hun SELFIX-account. Voeg het gebruik van SELFIX toe aan je lesverloop, bouw het in als vaste oefening na een uitstap, laat leerlingen als huistaak een reflectie maken bij een hobby. Wat hebben ze over zichzelf geleerd? Vaste momenten om reflecties in te vullen geven structuur. Met een gevulde tijdslijn, krijgen leerlingen een ruimer zicht op hun competenties en kan een loopbaangesprek met ouders, leerkrachten of anderen vlotter verlopen.