3. Ken je drijfveren

Jongeren moeten durven dromen en die dromen leren uitspreken. Dat maakt het concreet en zet aan tot actie in het opnemen van een volgende stap in de eigen loopbaan. Zo leren ze voor zichzelf mogelijkheden (blijven) zien die aansluiten bij hun talenten en interesses. Belangrijk is om hen vanuit de omgeving te ondersteunen, zeker in het durven dromen op lange termijn.

‘Waar droom je van?’, ‘Waar zie je jezelf binnen enkele jaren staan?’
Krachtige vragen en moeilijk te beantwoorden. Dit vraagt immers een sterke kennis van jezelf, van je werkwaarden, van wat je zoekt en mogelijk is. Dit vraagt dat je durft te dromen. 

Bewustwording

Leren reflecteren over je drijfveren of motieven gaat over bewustwording van wat belangrijk is in het leven en de loopbaan. De jongeren leren nadenken over wensen en waarden die ze belangrijk vinden in een studierichting of job. Ze leren wat voldoening geeft en wat nodig is om prettig te kunnen werken. Deze loopbaancompetentie focust op de vraag ‘wat wil ik’ en sluit aan bij de vorige competentie.

Voor sommige jongeren is dit moeilijk. Het futiliteitsdenken of het idee dat het er niet toe doet, is dan aanwezig. Dit vinden we vooral terug in de finaliteit arbeidsmarkt, het buitengewoon of deeltijds onderwijs. Het watervalsysteem werkt op die manier in op het zelfvertrouwen van jongeren en op hun toekomstmogelijkheden.

Zelfreflectie

We benaderen het loopbaanverhaal vanuit een breed gedragen cyclisch proces om grote verschillen tussen mogelijkheden en verwachtingen bij keuzes te vermijden.(Zelf)reflectie over kwaliteiten en drijfveren vormen de basis, de volgende competenties ondersteunen in het onderbouwen en realistisch benaderen van eventuele keuzes.

We nemen schoolteams en leerkrachten mee in wat kennis van kwaliteiten en drijfveren kan betekenen voor de loopbaan van jongeren, hoe dit mee te nemen in een breder proces en hoe bv. er de resultaten van bepaalde testen aan te koppelen. Leerkrachten leren zo te vertrouwen in de dromen van jongeren en hoge verwachtingen te stellen aan elk van hen. Ouders worden zo vroeg mogelijk en als partner sterk betrokken.

SELFIX

De SELFIX webapplicatie van Generatie BXL ondersteunt jongeren in het leren hun dromen te verwoorden en vast te pakken. Het helpt hen om die op lange termijn zichtbaar te maken, te koppelen aan de eigen kwaliteiten en interesses en er zo studie- en/of jobgerelateerde drijfveren in te herkennen. In de tool kunnen leerlingen informatie delen met leerkrachten en andere begeleiders. Dit kan als basis dienen oor sterke loopbaangesprekken. 

Zoekdatabank

In de databank staan o.a. volgende fiches om deze competentie te ondersteunen bij de jongeren:

Let op:
Deze loopbaancompetentie wordt niet op dezelfde manier beschreven door de netten. De netten spreken van de loopbaanreflectie 'motievenreflectie', binnen het luik zelfconceptverheldering.  Generatie BXL kiest voor de noemer ‘drijfveren’ omdat we merken dat het begrip ‘motieven’ vaak verward wordt met ‘motivatie’. Drijfveren zet aan tot actie, meer dan het begrip ‘dromen’.

>> snel naar de vorige loopbaancompetentie '2. Ken je kwaliteiten'
>> snel naar de volgende loopbaancompetenties '4. Verken je mogelijkheden'